کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

گزارش جلسه دوم کارگروه آگاهی بخشی مصرف آبزیان


سازمان شیلات ایران، دفتر بهبود کیفیت، سه شنبه 27/4/1396

حاضرین در جلسه

  • جناب آقای دکتر گلشاهی: مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایران
  • جناب آقای دکتر جلیلی: رئیس بخش فناوری زیستی و فراوری آبزیان موسسه تحقیقات شیلاتی کشور 
  • جناب آقای بختیاری: نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو ایران و مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور
  • جناب آقای مهندس صفی یاری: کارشناس مسئول دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایران
  • جناب آقای مهندس مصدق: مسئول گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایران
  • جناب آقای مهندس بابایی: کارشناس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران
  • سرکارخانم مهندس نظری: مسئول دبیرخانه کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور 

جناب آقای دکتر گلشاهی

جناب آقای دکتر گلشاهی در ابتدای جلسه به ایده ی یکی از تولیدکنندگان کنسرو ماهی در تهیه ساندویج آماده با فیله ماهی تون برای مدارس اشاره داشتند و بیان کردند باید قابلیت مصرف، چگونگی نگهداری و سیستم پخش در این طرح نوین مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین درباره برنامه توسعه مصرف که طراحی شده توسط سازمان شیلات ایران بوده است، توضیحاتی ارائه و 2روش برای آن بیان نمودند:

  1. آگاهی بخشی عمومی (بیان باورهای غلط و نادرست و تصحیح آن و بیان باورهای صحیح برای سنین پایه و سنین خاص) برای این منظور ابتدا باید گروه هدف مشخص شده و آگاهی ها به شکل حساب شده ای به آنها آموزش داده شود.
  2. فعالیت های تبلیغاتی برای افزایش مصرف محصولات آبزیان (این روش در دو سال متفاوت مورد ارزیابی واقع گردید و نتایج مطلوبی در پی داشت، اما از آنجا که برای تولید برنامه های تبلیغاتی و پخش تیزر که بازخورد قابل توجهی دارد، باید هزینه کرد، پیش بینی می شود با مکاتباتی که از طرف سازمان شیلات با صدا و سیما خواهد شد امکان این امر فراهم شود که به جای هزینه مادی و نقدی، صدا و سیما از تولید کننده محصول دریافت نموده و خدمات تولید و پخش تیزر را ارائه دهد.)

راه دیگر برای آگاهی بخشی مصرف، ایجاد یک سایت اطلاع رسانی می باشد که با استفاده از پیج اختصاصی، اطلاعات مصرف را در اختیار عموم قرار دهیم. در این مورد با بخش IT مذاکره شده که آنها اعلام آمادگی کرده اند همچنین جناب آقای کیهانپور نیز در بحث اطلاعات عمومی با ما همکاری های لازم را خواهند داشت.

جناب آقای بختیاری:

ایشان در ابتدای سخنان خود از زحمات جناب آقای دکتر گلشاهی قدردانی کرده و حضور ایشان و سایر همکارانشان در کنار جناب دکتر جلیلی را دلگرم کننده خواندند. ایشان در ادامه بیان داشتند اگر کارگروه آگاهی بخشی مصرف آبزیان بخواهد موثر، فعال و مثبت حرکت خود را ادامه دهد، راهی غیر از این متصور نیست که سازمان شیلات ایران متولی این امر باشد چرا که از یک طرف یکی از وظایف ذاتی سازمان شیلات ترویج فرهنگ مصرف آبزیان است و از طرف دیگر سازمان شیلات در تعامل با سایر دستگاههای دولتی می تواند اثر بخش تر از بخش خصوصی عمل نماید. انتظار ما اینست که همانطور که سازمان شیلات تا به حال فعالانه و دلسوزانه عمل کرده با همین روند به فعالیت خود ادامه دهد در این میان اگر بخش خصوصی بداند سرمایه گذاری هایی که انجام می دهد منتج به نتیجه خواهد بود و بداند سازمان شیلات میدان دار این حرکت عظیم است، بی تردید وارد عمل می شود و حامی مالی این حرکت اثر بخش خواهد بود. اگر محور و هسته اولیه ی ساختار کارگروه در سازمان شیلات شکل بگیرد تشکل ها و بخش خصوصی تمام قد در کنار این سازمان خواهند بود.

پیشنهاد می شود سازمان شیلات طی یک اعلان موجودیت رسمی، تشکیل کارگروه را اعلام نموده و بعد از آن یارگیری و عضوگیری خود را آغاز نماید. در بخش های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، صنعت معدن و تجارت ، پتانسیل های زیادی وجود دارد که میتواند ما را در تحقق اهدافمان یاری کنند. بعد از آن لازم است بین اعضای کارگروه، متناسب با علایق و قابلیت ها، تقسیم وظیفه صورت پذیرفته و با ترسیم اهداف طی یکسال آینده جایگاه خود را تعیین کنیم. این امر از موازی کاری ها پیشگیری می کند. چنانچه قصد داریم تشکیل کارگروه موثر واقع شود فعالیت در ابعاد زیر پیشنهاد می شود:

1) آموزش و پرورش در دو سطح:

  • اطلاع رسانی از طریق کتب درسی 
  • آموزش به معلمان و مربیان (به منظور اصلاح باورهای نادرست)
در این کارگروه حضور یک نماینده از آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است. 

2) صدا و سیما در دو سطح:

  • شورای سیاستگزاری سلامت صدا و سیما که چندی پیش با مسئول دفتر دبیر شورا و رئیس شورا تلفنی وارد مذاکره شدم و کسب اطلاع نمودم ، مسیری که صنعت لبنیات در پیش گرفته برای صنعت کنسرو آبزیان نیز متصور است.
  • پخش تیزرهای تولیدی و آگاهی رسانی به مخاطبان به شکل دیداری و شنیداری.
3) ساير رسانه ها، از جمله فضاى مجازى و رسانه هاى مكتوب.

4) وزارت بهداشت و دانشگاه هاى علوم پزشكى، كه با عضو نمودن كارشناسان انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايى كشور و دفتر بهبود تغذيه، در كارگروه، مسير همكارى و تعامل اين دوستان هموارتر مي شود. 

5) شهردارى ها، در بسيارى از شهرهاى بزرگ، كميته سلامت يا كميته شهروندى وجود دارد كه با نصب بنرهايى، اطلاعات غلط به جامعه ميدهند و نبايد نسبت به اين موضوع غافل بود. 

6) از برگزارى جشنواره هايى كه غالبا توسط سازمان شيلات برگزار مي شود نيز مي توان بهره برد.

7) آگاهى بخشى از طريق محصولات آبزيان نيز فرصت مغفول مانده اى است. ميتوان با شعار «هر محصول يك رسانه»، اين فرصت را مغتنم شمرد. البته در اين راه احتمالا چالشهايى با سازمان غذا و دارو خواهيم داشت.

8) حوزه توليد محتوا در دو سطح

  • علمى، فنى و كارشناسى براى مخاطبين خاص، كه موسسه تحقيقات شيلات مي تواند نقش مهمى ايفا نمايد. 
  • جذاب و كاربردى براى مخاطبين عام 
ایشان در انتها، رسیدن به یک نتیجه مطلوب را مستلزم همکاری و همیاری سازمان شیلات و بخش خصوصی و تشکل ها در کنار هم دانستند.

سرکار خانم نظری:

ایشان پیرو صحبت های جناب آقای دکتر گلشاهی و جناب آقای بختیاری، آموزش و آگاهی رسانی به سنین پایه از طریق آموزش و پرورش را هدفگذاری اصلی اما بلند مدت در ترویج فرهنگ مصرف آبزیان دانستند اما ایجاد شرایط برای آگاهی رسانی به زنان و مادران جامعه را از اهداف اصلی که در کوتاه مدت بازخورد قابل قبولی خواهد داشت خواندند چرا که انتخاب محصولات سبد کالای خانوار ها به عهده ی این قشر از جامعه میباشد. بنابراین آموزش صحیح به آنها از طریق برنامه های تلوزیونی که مخاطب اصلی آن زنان جامعه هستند میتواند حائز اهمیت و مثمر ثمر باشد.

جناب آقای دکترجلیلی:

ایشان به ساختارهای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور که می توانند در این حوزه ورود نموده و موثر باشند اشاره کردند که شامل:

  1. بخش های تخصصی تحقیقاتی در ستاد موسسه و مراکز و پژوهشکده های تابعه (شامل: زیست فناوری و فرآوری آبزیان، بهداشت و بیماری های آبزیان، تکثیر و پرورش آبزیان، اکولوژی)
  2. معاونت ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی (در زمینه تهیه برنامه های ترویجی)
  3. روابط عمومی
  4. اطلاعات و ارتباطات علمی
  5. کانون بسیج تخصصی موسسه
کارهای قابل اجرا توسط بخش های مختلف موسسه:

  1. گردآوری و تهیه اخبار از پروژه های اجرا شده مرتبط با حوزه سلامت و ارزش تغذیه ای آبزیان (پروژه هایی مانند اندازه گیری میزان فلزات سنگین، سموم و آفت کش ها، باقیمانده داروها، آلودگی های میکروبی، گزارشات از صنایع و ...) و بازتاب آنها در رسانه های مختلف و شبکه های مجازی موجود.
  2. تدوین و پیشنهاد طرح ملی بسیج افزایش آبزی مصرفی (بین دانش آموزان ابتدایی کشور) با مشارکت بسیج وزارت جهاد کشاورزی و بهره گیری از امکانات بسیج.
  3. مشارکت در گردآوری منابع و ایجاد آرشیو در زمینه اخبار و اطلاعات مرتبط با حوزه آبزی مصرفی (مثبت و حتی منفی) با کمیته علمی- فنی مربوطه.
  4. تهیه و درج پیام های کوتاه با محتوای ارزش تغذیه ای و سلامت آبزیان در سایت موسسه.
  5. ارتباط با بخش های ذینفع (پرورش دهندگان و تولیدکنندگان، صاحبان صنایع شیلاتی و ...) و حمایت و کمک علمی و معنوی در موارد مورد نیاز.
  6. همراهی و حضور در جلسات و ارتباطات بنا به ضرورت، به طور مثال ارتباط با دفتر سلامت و بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و ... 
جناب آقای بابایی:

ایشان از تجربه سال گذشته جهت ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در مدارس غیر انتفاعی و نمونه دولتی صحبت کرده و آگاهی رسانی به مربیان و مادران را جهت ترغیب مصرف آبزیان توسط دانش آموزان پراهمیت خواندند. ایشان به برگزاری جشنواره ها اشاره داشتند و از نقش کمرنگ بخش خصوصی و عدم مشارکت آنها در این جشنواره ها گله مند بودند. همچنین یارگیری و عضوپذیری از ارگان های مختلف و همچنین انجمن های علمی دانشگاه های علوم پزشکی و کشاورزی برای رشته های شیلاتی و صنایع غذایی را فرصت مناسبی جهت استفاده از اطلاعات آنها برای اهداف کارگروه خواندند.

جناب آقای مصدق:

ایشان تاکید بیشتر جهت ورود به تشکیل ساختار کار گروه داشته و بیان داشتند باید اهداف راهبردی را مشخص نمود چراکه راهبرد، سیاست های اجرایی را مشخص می کند.


جناب آقای صفی یاری:

جناب آقای صفی یاری نیز تاکید به شکل گیری ساختار کار گروه و استفاده از توان و ظرفیت های اعضا داشتند. ایشان همچنین به تهیه پکیج پرسش و پاسخ رایج آبزیان برای ارائه به وب سایت ها جهت مقابله با شایعات و نا آگاهی علمی اشاره داشتند.

در پایان مقرر شد فرم هایی از طریق دفتر بهبود کیفیت سازمان شیلات برای اعضای کارگروه ارسال شود که تکمیل این فرم ها زمینه ی اجرایی شدن فعالیت ها را فراهم خواهد نمود.

جستجو

تبلیغات