کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

نشست علمی با عنوان بهره برداری بهینه از فرآورده های جانبی آبزیان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور


نشست علمی یک روزه با عنوان بهره برداری بهینه از فرآورده های جانبی آبزیان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و به همت آقای دکتر سید حسن جلیلی در تاریخ دوشنبه 25 بهمن ماه سال 95 برگزار گردید.

در نشست علمی مذکور که علی رغم شرایط جوی نامساعد، با استقبال خوبی همراه بود به یکی از مهمترین کمبودها و چالشهای صنعت کنسرو ماهی پرداخته شد. عدم بهره برداری بهینه از فرآورده های جانبی آبزیان چالش جدی این صنعت بوده که عملا توان رقابت تولیدکنندگان داخل را در مقابل کشورهای عمده تولید کننده از جمله تایلند گرفته است.

مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور که به عنوان سخنران در نشست فوق دعوت شده بود ضمن ارائه گزارش از وضعیت موجود صنعت کنسرو ماهی چالشها، تهدیدات و فرصتهای فرآوری این صنعت را برشمرده و به دلایل عمده ی ناتوانی صنعت کنسرو ماهی کشور در تولید محصولات جانبی اشاره نمودند.

دو طرح تحقیقاتی با عنوان «استخراج پروتئین از پسماند فرآوری تون ماهیان برای کاربرد خوراکی» توسط آقای دکتر امیررضا شویک لو و «تولید ژلاتین و پپتیدهای زیست فعال از پوست و استخوان باقیمانده از فرآوری ماهی کپور نقره ای پرورشی» توسط آقای دکتر جلیلی ارائه گردید.

همچنین آقای مهندس اسدالهی معاون دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارائه مجوزهای تاسیس و بهره برداری، حمایتهای تسهیلاتی و صادراتی را از جمله حمایتهای آن دفتر عنوان نمودند.


سایر مطالب مطروحه:

  • توجه جدی به محصولات جانبی صنعت آبزیان با توجه به نیازسنجی کشور و اسناد راهبری از جمله سند امنیت غذایی
  • لزوم استفاده از سایر آبزیان به غیر از تون ماهیان در صنعت کنسرو ماهی کشور از جمله ماهی قزل آلا
  • لزوم بازنگری در صید سنتی و گذر از صید سنتی به صید صنعتی متناسب با تکنولوژی روز دنیا
  • لزوم ایجاد تنوع در محصولات فراوری کنسرو آبزیان و همچنین تنوع بخشی به بسته بندی فرآورده های آبزیان
  • توجه جدی به بخش تحقیق و توسعه در کارخانجات
  • لزوم فرهنگسازی مصرف آبزیان در جامعه از طریق بهره گیری از تمامی امکانات رسانه ای از جمله صداو سیما



در پایان جناب آقای دکتر پورکاظمی ریاست محترم موسسه تحقیقات شیلات با تاکید بر استمرار برگزاری این جلسات به لزوم انعقاد تفاهم نامه ای بین موسسه شیلات و سندیکای صنایع کنسرو ایران اشاره نموده و برتدوین کتابچه ای در خصوص موارد مطرح شده تاکید نمودند و مقرر نمودند تا در جلسات آتی مطالب کاربردی تر دنبال گردد تا شاید بتوان از این رهگذر به راهکاری عملیاتی برای مواجهه با این چالش دست یافت.

جستجو

تبلیغات