کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

نشست تولیدکنندگان کنسرو ماهی استان اصفهان با آقای دکتر عابدی نماینده محترم مردم اصفهان


زمان پنجشنبه 10/1/1396

مکان: اصفهان دفتر مرکزی گروه تجاری میعاد 

حاضران در جلسه

  • جناب آقای دکتر عابدی نماینده محترم مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی
  • جناب آقای مسعود بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران و مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور
  • جناب آقای دکتر مجیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان
  • جناب آقای مهندس عباسی مدیریت شیلات و آبزیان استان اصفهان
  • جناب آقای مهندس قماشی مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
  • جناب آقای مهندس رئیسی کارشناس مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
  • جناب آقای حسین صرافان مدیر گروه تجاری میعاد 
  • جناب آقای علیرضا صرافان مدیر عامل شرکت زاگرس سرچشمه زندگی (گلکسی)
  • جناب آقای امیر مسعود هادی پور رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی اصالت 
  • جناب آقای اکبر تفنگسازی مدیرعامل شرکت کنسرو مرکز (درج)
  • جناب آقای علیرضا کدخدایی رئیس هیئت مدیره شرکت ستوده شفق اصفهان (چینود)
  • جناب آقای سعید کدخدایی مدیرعامل شرکت گل افشان اصفهان (چینود)
  • جناب آقای دکتر فروتن رئیس هیئت مدیره شرکت ناب پروتئین زاگرس (نود)
  • جناب آقای مومنی نماینده شرکت آسمان آرام آسیا (ویکتوریا)
  • سرکار خانم مهندس نظری مسئول دبیرخانه کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

جناب آقای بختیاری
در ابتدای جلسه جناب آقای بختیاری با تبریک سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال به ذکر پاره ای از مشکلات صنعت کنسرو ماهی کشور پرداختند. از جمله مشکل مالیات بر ارزش افزوده، تیره و تار بودن محیط کسب و کار، موانع و مشکلات بسیار فراروی تولید در کشور، عدم تعامل دستگاه های اجرایی کشور با تولید کنندگان و وجود شکاف عمیق بین این دو بخش، عدم توجه دستگاه های اجرایی به وظایف ذاتی خویش در راستای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان که در این بین می توان به سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، و سازمان دامپزشکی اشاره نمود. بی توجهی دستگاه های اجرایی به قوانین جاری کشور از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون رفع موانع تولید و قانون ذبح و صید شرعی که در قانون مذکور حضور روحانیون صرفا در صیدگاه ها و کشتارگاه ها الزامی است و هیچ الزامی به حضور روحانیون در واحدهای تولیدی وجود ندارد.
ایشان در ادامه اظهار داشتند کنسرو ماهی یکی ازسالم ترین محصولات صنایع غذایی کور محسوب می شود. از آنجا که ماهی غذای سلامتی بوده و در تولید آن به دلیل وجود فرایند حرارتی، مطلقا از هیچ ماده ی نگه دارنده ای استفاده نمی شود. بنابراین همه دست به دست هم دهیم تا این محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان اصلی آن یعنی قشرمتوسط رو به پایین جامعه می باشد، برسد.
ماهی صید داخل پاسخ گوی نیاز این صنعت نبوده بنابراین ناگزیر به انجام واردات در این زمینه هستیم و برای کاهش قیمت تمام شده باید تمهیداتی اندیشیده شود که ماده ی اولیه با قیمت مناسب به دست تولید کننده برسد.
دوستان ما درسازمان شیلات ایران یار و یاور همیشگی سندیکای صنایع کنسرو و کمیته ی فنی کنسرو آبزیان کشور بوده اند و جناب آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان شیلات ایران قول شفاهی دادند تا طی مذاکراتی با جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم کشاورزی، ارز مبادله ای مجددا به ماهی تون تخصیص یابد چرا که با رونق این صنعت تعداد کارخانه های نیمه فعال و غیرفعال کنسرو ماهی که تعدادشان کم نیست فعال شده و نیروی انسانی چشمگیری وارد عرصه ی کار و اشتغال خواهد شد.
در انتها ایشان بیان نمودند:اگر قرار باشد اتفاق مثبتی بیفتد و ما شاهد یک سری تحولات در عرصه ی تولید واشتغال باشیم باید یک پالایش عمیق ذهنی در مسئولان رده بالای کشور اتفاق بیفتد، همچنین ما باید شاهد یک نرمش قهرمانانه و یک برجام اقتصادی باشیم تا در پرتوی این تغییر بنیادی گام به گام به اهداف عالیه ای که همه دنبالش هستیم برسیم.


نظر سایر صاحبان صنایع


  • 45 کالا مشمول ارز مبادله ای میباشند که هر کدام در جایگاه خود مهم بوده اما اهمیتشان بیشتر از ماهی تون نیست، اما جای بسی سوال است که چرا چنین ماده با ارزشی که می تواند خود به تنهایی وعده غذایی محسوب شود از لیست ارز مبادله ای حذف گردد این در حالی است که اقلام دیگر که در مصرف سرانه خانوارها چندان هم مهم قلمداد نمی شود همچنان مشمول تخصیص ارز مبادله ای هستند. 
  • تولید کنندگان مبنای برنامه تولیدشان را براساس قانون، برای یکسال طرح ریزی میکنند، اما چندی بعد قانون، سلیقه ای عمل میکند و به طور مثال به کالایی که برنامه ریزی یکساله روی آن شده، ارزمبادله ای تعلق نمیگیرد و این امر تولید کننده را دچار تزلزل می کند. باید شرایطی وجود داشته باشد که قانون های مهم که به بخش خصوصی مربوط است و تاثیر مستقیم روی تولید کننده دارد با تعامل و همفکری نمایندگان صنعت، اتخاذ و یا تغییر یابد. چرا که چنین شرایطی نامساعدی راه را برای ورود کالای قاچاق میگشاید.
  • قشر تولیدکننده و صاحبان صنعت دلسوزان جامعه بوده که سرمایه خود را در بخش اشتغالزایی هم میهنان خود مصروف داشتند. تولیدکنندگان نیاز به همیاری بخش دولتی دارند تا توان رقابتی خود رادر مقیاس با قیمت جهانی در بازار بازیابند.
  • از آنجا که کنسرو ماهی تون غذای سلامت محور است و اقشار مهمی از جامعه را مخاطب مصرف خود قرارداده است باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند و این امر محقق نمی شود جز با تدبیر دولت جهت تخصیص دوباره ارز مبادله ای و عدم افزایش قیمت نهایی برای مصرف کننده.
  • با توجه به کاهش منابع مواد اولیه کنسرو ماهی که همانا ماهی تون می باشد و رقابت شدید در بازارهای جهانی، با وجود کیفیت بالای محصول ایرانی، انتظار میرود دولت به کمک بخش خصوصی آمده و با عدم حذف ارز مبادله ای به تنظیم قیمت کنسرو ماهی تون کمک کند.
  • این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه است، به طور مثال: ماهی در فصول خاصی صید می شود، در زمستان به علت سرما، ماهی به عمق آب رفته و برای صید نیاز به کشتی های مخصوص بوده که کشورما چنین امکاناتی را ندارد بنابراین حجم تولید کاهش می یابد و مشکلات به وجود آمده به واسطه قوانین خلق الساعه و غیرکارشناسانه مزید بر علت شده و تولیدکننده برای مهار این مشکلات مجبور به اخراج کارگر می باشد. 
جناب آقای دکتر مجیری
  • ریزش و اخراج کارگران و عوامل ایجاد کننده ی این امر در سال اشتغال و تولید باید بررسی شود.
  • دولت باتوجه به ماده ی 2و3 قانون بهبود محیط کسب و کار باید از تجربیات بخش خصوصی استفاده کند و باید موانع را از جلوی پای تواید کننده بر دارد.
  • صاحبان صنایع نباید تمام تکیه ی خود را به بخش دولتی بدهند و باید تعامل تنگاتنگی با اتاق بازرگانی و اتاق اصناف داشته باشد.

جناب آقای مهندس عباسی

از اهداف شیلات، توسعه آبزی پروری و آبزی مصرفی می باشد، یکی از مصارف آبزیان استفاده از محصول کنسرو ماهی تون بوده که امروز با توجه به افزایش قیمت این محصول شاهد حذف آن از سبد کالای خانوارها می باشیم که با اهداف سازمان شیلات مغایرت دارد.
با توجه به فعالیت تعداد 8 کارخانه کنسرو ماهی تون در استان و نیز با عنایت به همکاری تنگاتنگ با کمیته فنی کنسرو آبزیان تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت که با تخصیص مجدد ارز مبادله ای به ماهی تون شاهد رونق مجدد این صنعت و اشتغال نیروی انسانی در استان باشیم.

جناب آقای مهندس قماشی
سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد تمام توان خود را جهت حل مشکلات صنعت کنسرو ماهی استان بکار گیرد و ما امیدواریم با رفع موانع تولیدکنندگان این حوزه شاهد رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در این بخش باشیم.

جناب آقای دکتر عابدی


ایشان ضمن تبریک سال نو در جمع تولیدکنندگان استان اصفهان به رونق اقتصادی و اشتغالزایی این صنعت اشاره کرده و بیان داشتند در شرایطی که صنایع کشور تکنولوژی محور شده است، این صنعت کارگر محور بوده و دولت باید برای فراهم آوردن شرایط اشتغال از طرق مختلف به این صنعت کمک کند.
اما در خصوص اقتصاد مقاومتی باید صنایع کنسرو به سمتی حرکت کنند که نوسانات جهانی نتواند روی شرایط تولیدشان تاثیرگذار باشد. باید تولیدکنندگان به سمتی روند که مستقل شوند و سپر دفاعی داشته باشند. ایشان خاطر نشان کردند با تشکیل شورای حمایت از تولید کنسرو ماهی استان و ایجاد کارگروه های مختلف و دعوت از مسئولین استانداری، اداره کارو سایر ادارات مرتبط، به صورت منظم هر سه ماه یکبارجلساتی برگذار شده و یکی از مشکلات صنعت کنسرو ماهی را بررسی نموده و در جهت حل موانع اقدام نماییم و لازم است سندیکای صنایع کنسرو با مسئولین رده بالای نهادهای نظامی کشور از جمله سپاه و ارتش جلساتی داشته باشند تا کنسرو ماهی را در سبد کالای کارکنان خود قرار دهند.
ایشان افزودند، تولیدکنندگان در هر استان با نمایندگان مجلس خود در تعامل باشند. که وظیفه ما نمایندگان تشویق صنایع به تولید و رونق اقتصادی و اشتغالزایی می باشد. ایشان در انتها خاطر نشان کردند: در مورد ارز مبادله ای و تخصیص مجدد آن به ماهی تون مذاکراتی را با جناب آقای مهندس حجتی خواهند داشت تا مشکل ارز مبادله ای در ابتدای سال جاری حل شود.
ایشان همچنین در انتهای جلسه تماس تلفنی با آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان شیلات ایران برقرار نمودند و آقای دکتر صالحی قول مساعدت جهت تخصیص مجدد ارز مبادله ای به تون ماهیان را به ایشان دادند.



جستجو

تبلیغات