کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

گزارش جلسه دوم کارگروه آگاهی بخشی مصرف آبزیان

زمان : یکشنبه 18/4/96 از ساعت 13 تا 16 

مکان : دفتر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران


  1. آقای دکتر خدایی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ابتدا به حضار خیر مقدم گفته و از این که دعوت اتحادیه را اجابت نمودند آنان تشکر کردند . ایشان موضوع جلسه را به کارگیری همه نیروها و همگرایی در جهت ایجاد یک پایگاه متمرکز برنامه ریزی تهیه و تدوین متون مقالات ، انیمیشن ، کلیپ های کوتاه و بلند و خلاصه انواع مضامین مرتبط با معرفی ویژگی ها و خواص آبزیان و نیز پاسخ به سوالات متداول اعلام کردند و اظهار داشتند که ما نباید همواره ساکت بنشینیم تا هجمه ای انجام شود و پاسخ دهیم؛ بلکه علاوه بر آمادگی دفاع در مقابل این حملات ، بهتر است روش تبلیغی و معرفی و تبیین داشته باشیم که در این زمینه علاوه بر نیاز به ایجاد یک آرشیو قوی و کامل ، باید اقدام به تولید محتوا برای سطوح مختلف اقشار جامعه کنیم سپس این محتواهای تولید شده از مجاری مختلف در جامعه ترویج و پخش شود.
     
  2. در ادامه آقای دکتر گلشاهی، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایران هم ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل این جلسه و اظهار امیدواری به تداوم آن اعلام کردند که در گذشته پایگاه اطلاع رسانی شیلات مطالبی با محوریت همین موضوع داشت لیکن در حال حاضر این پایگاه کم رنگ شده است ؛ لذا لازم است بخش خصوصی در این زمینه هم به میدان بیاید و با حوزه های مختلف خبرنگاری مرتبط باشد و با به کارگیری و ارتباط با چند فعال خبری در سایت ها و رسانه های مختلف با کمترین هزینه بیشترین استفاده را بنماید . باید بپذیریم که خودمان در این سالها ضعیف عمل کرده ایم و به جای تهیه خوراک و مطالب قابل استفاده منتظر حملات رقبای آبزیان شدیم که حمله کنند و سپس دفاع کنیم.

  3. آقای مهندس بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران و مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور، تایید کردند که بخش خصوصی منفعلانه عمل کرده و به نحو شایسته در اطلاع رسانی حضور نداشته است. اما این باید ریشه یابی شود که چرا چنین است. ایشان فرمودند عمیقاً معتقد هستند جریانی که سعی می کند کشور را در استضعاف فرهنگی قرار دهد نمی گذارد که بخش خصوصی فعال و پویا شکل بگیرد. قسمت اعظم وقت و انرژی بخش خصوصی به جای آن که صرف بهره وری ، ارتقای دانش ، بازاریابی و نوآوری شود صرف مقابله با حملات ناجوانمردانه دولت به بخش خصوصی میشود. مثلاً تایید حلیت باید از سه مرکز صورت بگیرد؛ موسسه استاندارد سازمان غذا و دارو و دفتر نمایندگی ولی فقیه، چرا باید چنین باشد؟ و چرا در سال اقتصاد مقاومتی باید در مقابل دولت مقاومت کنیم! اما چه باید کرد ؟ در همین شرایط موجود هم می شود کار کرد و بی عملی خودمان را نباید توجیه کنیم . یکی از کارها تعریف یک شعار شبیه آن چه برای مصرف شیر در حال تبلیغ است می باشد. از طرف دیگر متاسفانه مشارکت دوستان و همکاران در تامین هزینه های این کار ضعیف است ولی در هر حال باید کاری کنیم که هزینه گزافه گویی بالا برود؛ البته نه از مسیر شکایت و کارهای حقوقی بلکه از طریق قلم و رسانه.

  4. آقای دکتر جلیلی از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشتند، بهتر است توجه داشته باشیم که در حد بضاعت کار کنیم و مهمترین موضوع رفع فضای بی اعتمادی است که متاسفانه در کل جامعه وجود دارد و کلیت صنایع غذایی ما دچار آسیب شده و در کار ما هم زیان رسان است . قدم اول این خواهد بود که بخش خصوصی اعتماد سازی کند و تبلیغ منفی بر علیه رقیب نکند. همه ما سوار یک کشتی هستیم و هر تخریبی به همه آسیب می زند. قدم دوم اعتماد سازی، تولید محصول با کیفیت و تصفیه و پالایش درون صنف است تا آنهایی که اصول را رعایت نمیکنند یا حذف شوند و یا اصلاح گردند. خوشبختانه علیرغم شایعات فراوانی که در خصوص باقیمانده در محصولات شیلاتی هست پژوهش های موسسه در غالب موارد نشان داده که چنین نیست و مشکلی وجود ندارد . ایشان اعلام آمادگی کردند که موسسه علوم تحقیقات شیلاتی با تمام توان در این راه کنار بخش خصوصی خواهد بود.


  5. آقای مهندس هراجی، پیشکسوت فعال در بازار میگو، پس از ذکر سوابقی از تجارب و فعالیت های طولانی خود اعلام کردند که شاید بیشترین ضربات را از مبلغین نا وارد خورده ایم؛ کسانی همچون آشپزها یا پزشکان که بعضاً سخنان غیر علمی و غیر کارشناسی در مورد مصرف آبزیان می زنند، ایشان چهار پیشنهاد ارائه دادند: ایجاد گروه ریفرنس (شامل شیلات موسسه استاندارد ؛ انجمن صنایع غذایی ، کانون متخصصین غذا ، و ... ) ایجاد ستون تغذیه در برخی مجلات مورد اقبال خانواده ها ، طرح سوال و ارئه پاسخ بصورت سوال و جوابهای رسوم و نهایتاً برگزاری سمینارهای اطلاع رسانی و آموزشی برای پزشکان ، متخصصان تغذیه و ...


  6. آقای دکتر اکبریان مسئول دپارتمان آموزش کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور ، رویکردشان بیشتر ارتقاء سطح توقع از سازمان شیلات بود و با ذکر سوابقی از تجارت خود در زمان مدیریت آقای دکتر مطلبی در سازمان دامپزشکی اظهار کردند که روابط عمومی سازمان در آن دوره آن قدر فعال بود که بعضاً مطلب کم می آورد ولی متاسفانه ما این فعالیت را در شیلات نمی بینیم در حالی که وظیفه اصلی سازمان متولی این است که در این موارد فعالانه عمل کند.

  7. آقای مصدق از دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایران، فرمودند دو کار اصلی باید انجام شود: یکی ایجاد کمیته علمی و دیگری خوراک رسانی به رسانه ها و جامعه. البته قطعاً علاوه بر شیلات باید از ظرفیت دستگاه های دیگر هم استفاده کنیم و مهمترین دستگاه مسول در این ارتباط "دفتر سلامت و بهبود تغذیه وزرات بهداشت" است که زیر نظر معاونت سلامت انجام وظیفه می کند.

  8. آقای شفیعی ازکارشناسان اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، اظهار کردند که تجربه نشان داده موفقیت کشورما در هر دو بعد مثبت و منفی یک فرمول ثابت داشته است و آن ایجاد موج و سپس سوار شدن بر آن موج است . کار ما باید همین ایجاد موج باشد و بتوانیم موجی که در بعد مثبت ایجاد میکنیم انتشار دهیم.


  9. جناب آقای مهندس صفی یاری کارشناس مسئول دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار مصرف آبزیان سازمان شیلات ایرانبه ضرورت و اهمیت همدلی، هماهنگی و همگرایی تاکید داشتند و مجدداً موضوع Q&A یا همان پرسش و پاسخ های معمول را مهم دانستند.


  10. مهندس حسینی از پرورش دهندگان به نام ماهیان سردابی هم اشاره بسیار کوتاهی به سوابق و تجارت خود داشتند و ضمن تایید سخن سایر دوستان تاکید نمودند که فعالیت ها باید در دو دسته بندی قرار گیرد: 1) آگاه سازی دست اندر کاران تولید (صیادان ، آبزی پروران ، فراوران و...) که صرف انرژی بیشتر در این بخش اثر بخشی بیشتری خواهد داشت. 2) ترویج و تبلیغ و فضا سازی مثبت

البته از نظر ایشان در دسترس قرار دادن آبزیان هم از اولویت خاص برخوردار است چرا که اگر مردم علاقه مند به مصرف آبزیان شدند باید ماهی سالم و مناسب هم در دسترس شان قرار داشته باشد.
در ادامه آقای دکتر گلشاهی ضمن تایید ضرورت ایفای نقش شیلات اظهار نمودند که در سالهای گذشته بودجه های خوبی وجود داشت ولی در حال حاضر ضعف شدیدی در این بخش وجود دارد و لذا هم افزایی خود بخش خصوصی بیشتر و بهتر و موثرتر است تا این که منتظر اقدام دولت بمانید. اگر شما نتوانید برای تامین هزینه های حداقلی این کارها مثلاً هر قوطی 5 ریال از تولید کنندگان کنسرو یا عرضه کنندگان ماهی منجمد تامین کنید بهتر است فکر کار تبلیغی و ترویجی را هم فراموش کنید. مشکلات هم بسیار زیاد است و کسی منکر آنها نیست اما فرض را بر این بگذاریم که متاسفانه این موانع تولید همچنان ادامه داشته باشد؛ آیا باید دست روی دست گذاشت ؟ قطعاً چنین نیست. از طرف دیگر باز هم تاکید می کنم رو در رویی های درونی صنعت به نفع هیچ کس نیست و صنعت قزل آلا با پرچم مبارزه با تیلاپیا به جایی نمی رسد بلکه کل مصرف آبزیان را زیر سوال می برد.



در پایان آقای دکتر خدایی موارد ذیل را به عنوان جمع بندی مباحث جلسه اعلام کردند : 

  1. همه حاضرین بر ضعف عملکرد رفتار تدافعی در حوزه تبیین و ترویج مصرف آبزیان اشتراک نظرداشته و اعلام کردند که باید این بی عملی پایان یابد. 
  2. دولت (سازمان شیلات) هم منفعلانه عمل می کند و لازم است وظایفش در این خصوص باز تعریف شود و حتی بودجه ها و تغییر ساختار را به سمت ترویج مصرف آبزیان تمایل سازد. 
  3. اگرچه مشکلات و موانع فراوان است ولی این رافع مسئولیت برای فعالیت در زمینه اطلاع رسانی و ترویج و تبلیغ و پاسخگویی به ابهامات نمی باشد. 
  4. اقدامات اساسی ذیل باید صورت پذیرد: 
  • ایجاد اجماع و همدلی و پرهیز از تقابل های درونی صنوف مختلف شیلاتی 
  • اعتماد سازی و پالایش درونی 
  • ایجاد گروه ریفرنس و نیز تهیه یک آرشیو غنی محتوایی با استفاده از زمینه موجود در بخش انفورماتیک سازمان شیلات و لینک دادن سایت های دیگر (ایران آکوآ، سندیکا، اتحادیه ها و ...) 
  • تمرکز به گروه های هدف (اعم از پزشکان، متخصصین تغذیه و خانم ها و ...) 
  • تولید برنامه های آموزشی و خصوصاً حضور کارشناسان خبره شیلاتی به همراه متخصصین تغذیه و آشپزی در برنامه های صدا و سیما
  • ایجاد حساسیت در میان اعضای صنف و توجیه آنان برای مشارکت های مالی 
  • تقسیم کار اعضای این جلسه و تنظیم شیوه تداوم کار 

در همین راستا قرار شد که جلسه بعدی در روز سه شنبه 27 تیرماه در دفتر آقای دکتر گلشاهی تشکیل شود و حاضرین هرکدام با طرح مکتوب در جلسه شرکت کنند.



جستجو

تبلیغات