کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

دومین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مرتبط با صنعت کنسرو ماهی و تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصول در سال جاری


زمان: 1396/05/28 ساعت 10

مکان: اتاق بازرگانی تهران

افراد حاضر در جلسه:

  • جناب آقای آزادمرد رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران
  • جناب آقای بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران
  • جناب آقای میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران
  • جناب آقای دکتر اکبریان مسئول دپارتمان آموزش کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور
  • جناب آقای معصومی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان
  • جناب آقای سرائیان مدیر عامل فراورده های شیلاتی (بندرعباس)
  • جناب آقای بنی هاشمی مدیر عامل شرکت فدلک(پولک)
  • جناب آقای دکتر پرتو نماینده شرکت فدلک (پولک)
  • جناب آقای دکتر فروتن رئیس هیئت مدیره شرکت ناب پروتئین زاگرس (نود)
  • جناب آقای یوسفی مدیر شرکت محصولات دریایی طعم آفرین صبا(ساحل)
  • جناب آقای مختاریانی مدیرعامل شرکت طبیعت سبز میهن (طبیعت)
  • جناب آقای صرافان مدیرعامل شرکت زاگرس سرچشمه زندگی(گالکسی)
  • جناب آقای آزادمنش نماینده شرکت زاگرس سرچشمه زندگی(گالکسی)
  • جناب آقای ادیب زاده نماینده شرکت ساحل صید کنارک(تحفه)
  • جناب آقای فضلی مدیر عامل شرکت گلبرگ بهاران(اویلا و فامیلا)
  • جناب آقای حمیدی نماینده شرکت گلبرگ بهاران(اویلا و فامیلا)
  • جناب آقای زفرقندی مدیرعامل کنسروسازی یاران(شالیتون)
  • جناب اقای موذنی نماینده کنسروسازی یاران(شالیتون)
  • جناب آقای عزیزخانی نماینده شرکت فانوس چابهار (شباب)
  • جناب آقای مزروعی نماینده شرکت صنایع غذایی میعاد
  • جناب آقای ملکوتی نماینده شرکت ستوده شفق اصفهان(چینود)
  • سرکار خانم نظری مسئول دبیرخانه کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور


جناب آقای آزادمرد:

سندیکای صنایع کنسرو ایران با هدف ارتباط بین واحدهای تولیدی کنسرو و دستگاههای اجرایی به تشکیل کمیته های فنی مختلف دست زد که اولین کمیته فنی در اصفهان به همت جناب آقای بختیاری تاسیس شد و به دلیل کسب موفقیت های زیاد و بازخورد عالی، کمیته ی فنی آبلیمو، رب و سس گوجه فرنگی به همت ایشان ایجاد شد. ایشان همچنین از زحمات جناب آقای میررضوی در تعامل با سازمان حمایت و بحث قیمت گذاری محصولات کنسروی، قدردانی نمودند. آقای آزادمرد در ادامه اتحاد و همبستگی بین تولیدکنندگان صنعت کنسرو را پر اهمیت خواندند و بیان کردند باید در این راه همراه و همگام با یکدیگر پیش رویم تا به اهدافمان روز به روز نزدیکتر شویم.

جناب آقای بختیاری:

ایشان ضمن خوش آمدگویی به دوستان که از راه دور و نزدیک تشریف فرما شدند به بیان توضیحات لازم در خصوص دستور جلسه پرداخته و بیان کردند برای مبحث مالیات بر ارزش افزوده با برخی نمایندگان مجلس صحبتهایی شد در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که لازمه ی پیش بردن مبحث مذکور تشکیل جلسه ای با حضور تولیدکنندگان کنسرو و اعضای کمیسیون های مختلف از جمله کمیسیون کشاورزی، اقتصادی صنایع و بهداشت و درمان می باشد. ایشان همچنین یک گزارش عملکرد در مورد بحث ارز مبادله ای و مکاتبات انجام گرفته با سازمان شیلات و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، ارائه دادند و گفتند: با توجه به تغییر و تحولات در سمت معاونت ارزی بانک مرکزی باید کمی منتظر ماند تا ثبات بر شرایط موجود حاکم شود.

مطلب دیگر آنکه تجدید نظر استاندارد ملی 2870 به کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور واگذار شد و این امر موقعیت مناسبی است تا این استاندارد را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم. ایشان با اشاره به مطلب اشتباهی که در کتاب علوم سال سوم دبستان مبنی بر وجود مواد نگهدارنده در کنسرو ماهی چاپ شده است، چنین هجمه هایی که غالبا ناشی از ناآگاهی هست را یکی از مخاطرات جدی صنعت کنسرو ماهی دانستند و بر لزوم اقدامات هماهنگ و موثردر این زمینه تاکید کردند. ایشان در ادامه گفتند: آلوده کردن اذهان، ساده و بازیابی آن کار دشواری است و ما باید هوشمندانه تر گام برداریم. در این راستا با شورای سلامت سازمان صدا وسیما وارد مذاکره شدیم ولی در نهایت تامین بودجه ی تبلیغات به عهده ی خود ما می باشد. باید کمر همت بسته و با تخصیص بودجه ای کافی، گام هایی در جهت آگاهی بخشی به مصرف کننده در خصوص عدم استفاده از ماده ی نگهدارنده در تولید کنسرو ماهی ارایه دهیم.

ایشان همچنین برنامه انیمیشینی دیرین دیرین را یکی از پتانسیل های موجود در آگاهی بخشی به مخاطبان معرفی کردند و در ادامه گفتند: اگر تنها 1 تومان از هر قوطی تولیدی در جهت آگاهی بخشی به مصرف کننده و تبلیغات مثبت کنار بگذاریم می توانیم شاهد اتفاقات فرخنده باشیم تا این اندک چراغ روشن با فوتی دیگر خاموش نشده است. ایشان همچنین جناب آقای میررضوی دبیر سندیکا را چهره ای شناخته شده و مورد وثوق تمامی دستگاههای اجرایی خواندند و بیان داشتند صنعت کنسرو بسیار وسیع است و ما تولیدکنندگان کنسرو ماهی باید به صورت اختصاصی یک کارشناس را استخدام نماییم تا به پیگیری امور و کارهای مربوط به این بخش در سندیکا بپردازد. لازمه ی این امر تاٌمین بودجه از طرف تولید کننده هاست. در ارتباط با بحث قیمت گذاری باید متحد باشیم تا همگی از مزایای آن برخوردار شویم چرا که افتادن در مسیر رقابت منفی چیزی جز ضرر و زیان عایدمان نمی کند.


جناب آقای دکتر اکبریان:

ایشان در مورد بحث آگاهی بخشی خاطر نشان کردند که ما باید 100درصد به خودمان متکی باشیم و فعالانه به مشارکت با سندیکا و کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور بپردازیم در همه جای دنیا سندیکا ها و انجمن ها بالاترین رفرنس ها را دارا هستند و کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور در این امر توانست جایگاه مناسبی ایجاد کند چرا که سازمان استاندارد در تدوین و تجدید نظر استانداردهای مربوط به کنسرو آبزیان از این کمیته اظهار نظر می خواهد. این کمیته کم کم به عنوان یک رفرنس مطرح شد و این غیر از تلاش های مجدانه اعضا نبوده است. باید این قضیه را قبول کنیم که سندیکا هزینه دارد و نباید این هزینه بر دوش 2یا 3 عضو این سندیکا باشد. وقت آن شده که همه مشارکت داشته باشند طوری که اجازه ندهیم کسی برای این صنعت تصمیم بگیرد خودمان باید تصمیمات مقتضی را اعمال کنیم. یکی از اهداف کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور، رتبه بندی محصولات کنسرو ماهی بود که در سطح بازار محصولات انتخاب شده و طی آزمایشاتی تعیین سطح شوند لازمه این امر نیز تاٌمین بودجه از طرف تولیدکنندگان می باشد.

جناب آقای یوسفی:

ایشان ضمن تشکر از جناب آقای بختیاری برای تلاش های شبانه روزی و اینکه حتی در روزهای نوروز دست از پیگیری برای مباحث مختلف سندیکا بر نمی دارند، به استاندارد 2870 اشاره کرده و آن را با استانداردهای جهانی مقایسه کرده و تناقضات آن را برشمردند و بیان کردند این استاندارد هرچه زودتر باید تجدید نظر شود. ایشان در ارتباط با بحث قیمت گذلری گفتند: افزایش قیمت مصرف کننده به صلاح نیست چراکه محصولات دیگر سریعاً جایگزین خواهد شد . قیمت مصرف کننده باید بدون تغییر باشد. اما باید به بحث رتبه بندی اشاره شده توسط جناب آقای دکتر اکبریان توجه بیشتری داشت چراکه کیفیت محصولات در سطح متوسط و یا بالا برای تمامی برندها یکسان نیست، لزوم درجه بندی محصولاتمان احساس می شود و میتوان با استفاده از این معیار، بسیاری از مشکلات صنعت کنسرو ماهی را حل کرد و سندیکا باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشد. ایشان همچنین به لزوم تشکیل جلسه با اعضای کمیسیون ها تأکید داشتند و مساعدت خودرا در این خصوص اعلام کردند.

جناب آقای دکتر فروتن:

ایشان شرایط پیش آمده را نیازمند یک برنامه ریزی منسجم دانستند و گفتند: این امر محقق نخواهد شد مگر باتشکیل یک دبیرخانه فعال و استفاده از نیروها و کارشناسان متخصص و زبده. باید یک برنامه ریزی سالانه داشت. در شرایط حاضر بهترین دفاع ما حمله است. باید از پتانسیل تبلیغات و آگاهی رسانی، مشتریان استفاده کرد. تأمین بودجه برای استخدام نیروی زبده وبرای پیگیری امور و پیش بردن بحث تبلیغات به صلاح همگان می باشد. ایشان در ادامه بیان داشتند مواد اولیه، کیفیت و نحوه ی تولید، ارزش افزوده، میزان فروش، زنجیره فروش ، همگی درروند کار ما بسیار موثر است، اما در قیمت تمام شده این زنجیره فروش است که گلوگاه اصلی این صنعت به شمار می رود. ما باید سیاست خود کنترلی را پیش ببریم. نمونه ها باید در سطح بازار گرفته شود، آزمایش شود و رتبه بندی گردد چرا که این عملکرد ماست که می تواند دست واسطه ها را قطع کند تا قیمت مناسب که با درجه بندی محصول ما همخوانی دارد اتخاذ گردد.

جناب آقای ادیب زاده:
دیدگاه ایشان در ارتباط با ارز مبادله ای کمی ناامیدانه بود. با توجه به سیاست دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز، برگشت ارز مبادله ای را بعید دانستند.

جناب آقای سرائیان:

ایشان درباره پتانسیل های موجود در هر استان برای رایزنی با نمایندگان مجلس صحبت کردند و جلسه با نمایندگان مجلس را یکی از گامهای مهم و اساسی در جهت رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده خواندند. همچنین حمایت خود را از تخصیص بودجه جهت استخدام نیروی زبده برای دبیرخانه کمیته کنسرو آبزیان و بحث تبلیغات مطرح نمودند و همگان را به مشارکت در این امر تشویق نموده و به منتفع شدن تمام تولید کنندگان از این امر اشاره کردند. ایشان در ارتباط با بحث قیمت گذاری، افزایش قیمت مصرف کننده را به صلاح ندانسته و فاصله موجود بین قیمت مصرف کننده و قیمت فروش را منطقی خواندند و کاهش میزان مصرف به علت عدم توان خرید برای مشتریان که غالب قشر متوسط رو به پائین هستند و ایجاد فرصت برای آن دسته از برندهای نا آشنا و زیرزمینی که قاعده بازی را رعایت نکرده و باهیچ استانداردی مطابقت ندارند را ازعلل عدم موافقت با افزایش قیمت دانستند.

جناب آقای معصومی:
ایشان نیز با تشکیل یک دبیرخانه قوی، منسجم و قابل اتکاء و تأمین بودجه از طرف تولید کنندگان و بحث تبلیغات و آگاهی رساندن به عموم از طرف صدا وسیما موافقت داشتند. ایشان همچنین فعالیت های دوساله اخیر را در سندیکا نقطه قوت خواندند و خواستار حمایت تولید کنندگان برای منتج به نتیجه شدن این فعالیت ها شدند. در مورد واگذاری استاندارد 2870 به کمته فنی ابراز خوشحالی نموده و حضور مسئولین فنی شرکت های تولیدی در جلسات تجدید نظر این استاندارد را حائز اهمیت خواندند. ایشان همچنین تشکیل جلسه با نمایندگان مجلس را نقطه ی بالقوه برای رفع این مشکلات بیان کرده و حمایت خود را ابراز نمودند. 

ایشان در ارتباط با بحث قیمت گذاری گفتند: بالا بردن قیمت مصرف کننده با فضای موجود منطقی نیست چراکه بازار برندهای نا آشنا گرم خواهد شد و مصرف کننده بی خبر از حاشیه تولید و نوع ماهی و فرآیند کیفی محصول دست به انتخاب نا آگاهانه بر اساس قیمت می زند و این امر برای برندهای با کیفیت و نام آشنا بسیار نگران کننده خواهد بود.

جناب آقای فضلی:

ایشان نیز حمایت مالی خود را از سندیکا ابراز کرده و در ارتباط با بحث قیمت گذاری، تهدید بزرگ را برندهای متفرقه و زیرزمینی خوانده و گفتند: در جهت حذف آنها باید قیمت را ثابت نگه داشت.

جناب آقای بنی هاشمی:

آقای بنی هاشمی ارسال نامه از تمام کارخانجات تولیدی به سندیکا برای مبحث روغن را لازمه کار تجدید نظر استاندارد 2870 دانستند و با حمایت مالی از سندیکا موافق بودند.


جناب آقای پرتو:

ایشان افزایش مصرف سرانه کنسرو ماهی را هدف مشترک همه ی تولید کنندگان کنسرو ماهی بیان کردند و افزودند در این راه لطمات زیادی به پیکره ی بی جان صنعت وارد شده است که تبلیغات، بهترین گزینه برای مقابله با این هجمه ها می باشد چراکه مصرف کننده روزانه با انتخاب مختلفی مواجه می شود که احتمال حذف شدن ما از سبد کالایی بسیار زیاد است، باید واقع بین بود و با رسیدگی و پیگیری مجدانه با مسئولین، جلوی خسارتهای بیشتر را گرفت. باید در عرصه رقابت، رقابت مثبت را برگزید و با بازی تیمی نه تک نفره گام های روبه جلو برداشت و امتیاز لازم را کسب نمود.

انتخاب یک بازه قیمتی که بحث رقابت را نیز پوشش دهد نقطه نظر ایشان در بحث قیمت بود . ایشان به ارائه آماری در خصوص قیمت سه ماه دوم سال نسبت به مشابه پارسال پرداختند. و به افزایش 40-35 درصدی بهای تمام شده تولید و افزایش 13 درصدی قیمت مصرف کننده محصول اشاره کردند.


جناب آقایان زفر قندی، لطفی و مزروعی رضایت خود را به ثابت نگه داشتن قیمت در همین حدود تا آبان ماه که قیمت جهانی ماهی تعیین خواهد شد ابراز داشتند.

جناب آقای عزیز خانی:

ایشان در ارتباط با فرهنگ سازی و تبلیغات و پرداخت بودجه به سندیکا همچون سایر دوستان شرکت کننده در جلسه موافق بودند. نشست با نمایندگان مجلس در ارتباط با بحث ارزش افزوده را حائز اهمیت دانستند، حاشیه سود کم این صنعت و عدم هماهنگی با ارزش افزوده را مساوی با حذف شدن از دایره ی اقتصاد عنوان کردند. آقای عزیزخانی حضور تولید کنندگان بی نام و نشان و بدون شناسنامه را از معضلات بخش صنعت خواندند و از سندیکا خواستار نظارت بیشتر و تلاش عملیاتی شدن مکانیسم درجه بندی محصولات توسط کمیته فنی شدند.

جناب آقای آزاد منش:

آقای آزاد منش دیدگاه خود را اینطور عنوان کردند که با توجه به رکود در جامعه و هزینه بالای کارخانه ها قیمت تمام شده باید در همین سطح باقی بماند. باید عوامل فروش شناسایی شوند چراکه این ماده غذایی مخاطبش قشر کارگر و دانشجوی جامعه است و نمی توانیم روی افزایش قیمت برای دستیابی به حاشیه سود بالا اقدام کنیم. رایزنی سندیکا با دولت برای بحث مالیات بر ارزش افزوده اتفاق موثری خواهد بودکه این امر مستلزم حمایت و پشتیبانی مالی و فکری از سندیکاست .

جناب آقای مختاریانی:

ایشان نیز سازو کار پیشنهادی توسط جناب آقای دکتر اکبریان را تاکید کرده و بیان کردند میتوان در این راه از حمایت های جناب آقای دکتر جنت بهره مند شد. محصولات بی کیفیت به سازمان غذا و دارو ارجاع و در مراحل بعد اخطار داده شود. ایشان برای سیستم خودکنترلی از محصول برنج یاد کردند و گفتند: 3 تا 4 شرکت در زمینه برنج هستیم که 70درصد سهم بازار را داریم و توانستیم با مکانیزمی، 90 درصد بازار را کنترل کنیم این امر در صنعت کنسرو ماهی با حمایت خودتان به راحتی محقق خواهد شد.

جناب آقای میر رضوی:

ایشان ضمن سپاس از دوستانی که خود را در عضویت سندیکا در آورده و واحد تولیدیشان را شناسنامه دار کردند در جهت حذف و شناسایی آن دسته از کارخانجاتی که به شکل زیر پله ای و متفرقه دست به تولید زده اند و کیفیت چندانی ندارند ابراز کردند که رایزنی هایی با بخش صنایع معادن انجام گرفت اما متاسفانه قانون، هیچ اجباری در به عضویت درآوردن واحدهای تولیدی در سندیکا قرار نداده است. صحبت هایی شد تا قبل از اخذ پروانه بهره برداری، واحد تولیدی عضویت در سندیکا را جزو مدارک به اداره صنایع معادن ارائه دهد، که این امر محقق نشد. اما با پیشنهادات داده شده و حمایت شما عزیزان در جهت شناسایی این واحدها و حذف آنها گام های موثری برخواهیم داشت.

مصوبات جلسه:

  • برای استخدام تمام وقت یک کارشناس خبره جهت پیگیری مباحث مختلف صنعت کنسرو ماهی اتفاق نظر حاصل شد.
  • مقرر شد حداکثر ظرف یک هفته واحدهای تولیدی پیشنهادات خود را درباره کارشناس خبره به سندیکا اعلام نمایند.
  • مقرر گردید بدین منظور واحدهای تحت پوشش سندیکا مبلغ 6 میلیون تومان در 2 قسط به سندیکا پرداخت نمایند.(قسط اول به صورت نقدی قسط دوم حداکثر 3تا4 ماهه پرداخت شود.)
  • با توجه به اینکه اغلب دوستان با افزایش قیمت موافق نبودند، قیمت مصرف کننده و فروش، تا اطلاع ثانوی مطابق مصوبه قبل خواهد بود.
  • اعضای کارگروه برای تشکیل جلسه با نمایندگان کمیسیون مختلف مجلس تعیین شدند.


جستجو

تبلیغات