کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

جلسه هم اندیشی و تبادل نظر در خصوص تهدیدات و فرصت های راه اندازی بورس تون ماهیان


تهران - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

نشست مذکور با حضور افراد زیر برگزار گردید:
  • جناب آقای احمد آزادمرد (رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران)
  • جناب آقای دکتر گلشاهی (مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و توسعه آبزیان سازمان شیلات)
  • جناب آقای مسعود بختیاری (نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران و مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان)
  • جناب آقای مهندس میررضوی (دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران)
  • جناب آقای مهندس براری (معاون معاونت تشکل¬های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران)
  • جناب آقای دکتر اکبریان (مسئول دپارتمان آموزش کمیته فنی کنسرو آبزیان) 
  • جناب آقای دکتر خدایی (دبیر اتحادیه¬ی صادرکنندگان آبزیان)
  • جناب آقای ادیب زاده ( مدیر عامل شرکت صید ساحل کنارک)
  • جناب آقای دشتی نژاد (مدیر عامل شرکت صدر دریا)
  • جناب آقای بنی هاشمی( مدیر عامل شرکت صنایع غذایی پولک)
  • جناب آقای ادوای (نماینده شرکت صنایع غذایی پولک)
  • جناب آقای مهندس یوسفی ( نماینده شرکت فراورده های شیلاتی جنوب- ساحل)
  • جناب آقای مهندس هوشیار (مسئول فنی فراورده¬های شیلاتی سیکارو)
  • جناب آقای مهندس لطفی ( نماینده شرکت شیلتون)
  • جناب آقای مهندس ذفرقندی (نماینده مجتمع کنسرو سازی یاران)
  • جناب آقای حمیدرضا کدخدایی (مدیرعامل شرکت چینود)
  • جناب آقای مهندس احمدی (عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان و مدیر عامل شرکت لیان موج)
  • سرکارخانم مهندس نظری (مسئول دبیرخانه کمیته فنی کنسرو آبزیان)

در ابتدای جلسه جناب آقای بختیاری بیان کردند:


ارتقای جایگاه صنعت کنسرو آبزیان کشور بدون مشارکت تنگاتنگ تمامی اعضای زیر مجموعه ی سندیکا محقق نخواهد شد و تنها در سایه ی اتحاد و انسجام درونی است که مشکلات این صنعت قابل حل خواهد بود.
سندیکای صنایع کنسرو ایران به منظور تجهیز شدن به سلاح علم روز اقدام به تشکیل کمیته فنی کنسرو آبزیان نموده است تا اگر در مقابل هجمه ای قرار گرفتیم بتوانیم دفاع جانانه ای به عمل آوریم. این کمیته نیاز به رشد و توسعه دارد تا به عنوان نهادی در کنار سازمان های ملی استاندارد و وزارت بهداشت قرار گرفته و در تصمیمات مهم مربوط به این صنعت سهم بسزای به خود اختصاص دهد. ایشان همچنین به مشارکت بیش از پیش اعضا و سایر بخش های خصوصی اشاره داشتند و بیان کردند در سایه همدلی است که می توان در برابر آماج مخاطرات بیرونی ایستادگی کرد و در کنار سایر ارگان های دولتی مربوطه به حل و فصل معضلات اقتصادی صنعت پرداخت.



جناب آقای آزادمرد رئیس سندیکای کنسرو ایران:


ایشان ضمن خوش آمدگویی به مدعوین و حضار در جلسه، خطاب به تولیدکنندگان فرمودند شما از آن جهت در حرفه-ی خود موفق شدید که برنامه ریزی خوبی داشتید، به کار گیری افراد خبره با توان علمی بالا و استفاده از مواد اولیه ی با کیفیت و در نهایت تولید موفق و برند برتر، نام نیکی در صنعت کنسرو آبزیان به جای گذاشته اید. اما در این میان مشکلاتی پیش رویتان است که مانع دستیابی به شرایط بهتر و تولید بیشتر می شود. برخی ازاین معضلات، مسائل خارج سازمانی است که در این میان به واسطه سندیکا، مشکلات شما به گوش مسئولین رسانده خواهد شد و خوشبختانه ارتباط خوبی بین شما و جناب مهندس میررضوی دبیر سندیکا وجود دارد و تلاش های مصرانه ی جناب مهندس بختیاری در برگزاری جلسات متعدد به منظور حل دغدغه های تولیدکنندگان صنعت نیز می تواند مفید باشد. امیدواریم در این نشست با همکاری جناب آقای دکتر گلشاهی بتوانیم به رفع ابهامات طرح بورس تون ماهیان بپردازیم.



اظهارات جناب آقای دکتر گلشاهی، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران:

دکتر گلشاهی با مثبت خواندن جلسه پیشین بورس تن ماهیان در تاریخ 21/7/94 و قدر دانی از دو تشکل فعال، سندیکای صنایع کنسرو و اتحادیه صادر کنندگان آبزیان خاطر نشان کردند: انصافا این دو اتحادیه همیشه یار و یاور بخش دولتی بوده و اظهار امیدواری نمودند که با همکاری این دو بخش به شفاف سازی موضوعات پیش رو پرداخته و مشکلات را برطرف نمایند.
ایشان در ارتباط با چگونگی ایجاد طرح بورس آبزیان بیان کردند: سنگ بنای راه اندازی بورس کالاهای کشاورزی در برنامه چهارم توسعه قرار داده شد اما ساختار و چهارچوب طرح به ابتدای برنامه پنجم توسعه انتقال یافت. در این حین به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شد که کالای کشاورزی از جمله باغی، زراعی، دامی، طیور و آبزیان وارد بورس گردد تا ساز و کار خرید و فروش از چرخه واسطه گری خارج شود.
بورس نباید تنها به خرید و فروش کالا بپردازد بلکه کنترل کیفی کالا و تضامین مربوطه را باید ارائه دهد که بر همین اساس مذاکره ای با سازمان بورس کالا صورت گرفت و مسائلی از جانب آن ها مطرح شد و نهایتا اظهار داشتند استانداردها و معیارهایی مطرح شود تا بر آن اساس اقدام به مبادله کالا گردد. تون ماهیان در تالار فرعی بورس عرضه خواهد شد و در این تالار در حال حاضر شرکت صید صنعتی منطقه آزاد چابهار به عنوان پذیرش گر مطرح می باشد.
در مورد پذیرش گر کالا در بورس، محدودیتی وجود ندارد یعنی می توان همزمان 2 یا 3 پذیرش گر داشته باشیم. ایشان پیشنهاد دادند اگر مجموعه ای در داخل صنف و سندیکا وجود دارد که می تواند این سازوکار را به عهده گیرد و توان این مسئولیت را دارد، ما به نفع صنعت کنسرو و بخش خصوصی از آن حمایت می کنیم.
ایشان در انتها با تأکید بر اجرایی شدن این طرح بیان کردند ما آمادگی داریم معیارها، شاخص ها، چگونگی پذیرش کالا و سازوکار مالی، مطابق با نظر صنف و سندیکا تعریف شود و در این زمینه مشارکت و همکاری متقابل می تواند در تصحیح روند اجرایی شدن طرح کمک بسزایی نماید.

دیدگاه صاحبان صنایع:


جناب آقای بختیاری:

این طرح در توانمندسازی جامعه صیادی حائز اهمیت بوده است و اگر دوستان ما در سازمان شیلات ایران چنین دیدگاهی داشته باشند باید بیش و پیش از آن به فکر تأمین منافع و رفع دغدغه تولید کنندگان باشند. به واقع لازمه ی صیادی موفق، صنایع پویا و موفق است.


ایشان همچنین اظهار نگرانی در باب افزایش تعرفه ی واردات تون ماهیان داشتند و آن را اثری جدی و تهدید آمیز علیه صنعت خواندند و افزودند افزایش تعرفه، صنعت کنسرو ماهی را فلج خواهد کرد. ایشان تصمیمات لحظه ای و غیر کارشناسی دولت را تهدیدی جدی برای صنعت، دانسته و ابراز کردند که عدم حمایت جدی دولت از صنعت و تصمیمات عجولانه و شتابزده، صنعت را نسبت به دولت و تصمیمات آن بسیار بدبین نموده است و در پایان بیان داشتند چنانچه این طرح به گونه ای اجرا شود که منافع تولید کننده و جامعه صیادان را توأم با هم تأمین نماید و لطمه ای به بدنه ی صنعت وارد نسازد، همکاری و همیاری در این طرح را وظیفه ملی دانسته و از مسولین بخش دولتی خواستند تا با شرط حفظ منافع مالی صنعت کنسرو، به اجرایی شدن طرح بپردازند.

جناب آقای ادیب زاده:

از آنجا که جامعه صیادی بسیار سنتی است چگونه می توان ایشان را در سازوکار بورس قرار داد؟ در حال حاضر واسطه ها نیاز صیادان را براورده می کنند در صورت راه اندازی بورس تون ماهیان، نیاز جامعه صیادی چگونه و از چه طریق پاسخ داده خواهد شد؟

در شرایط فعلی به ماهی ارزش افزوده تعلق نمی گیرد اما به کنسرو ماهی تعلق می گیرد که این امر به بدنه صنعت کنسرو ماهی لطمه می زند و دغدغه ی خاطر ما را فراهم آورده است.





جناب آقای دشتی نژاد:
آقای دشتی نژاد با مثبت خواندن حضور سازمان شیلات در کنار بخش خصوصی به عدم قدرت لازم اجرایی آن نیز اشاره کردند. ایشان همچنین به عملکرد 35 ساله صنعت کنسرو آبزیان پرداخته و اظهار نمودند، در شرایط بد اقتصادی این صنعت سعی در چرخاندن چرخ اقتصادی داشته است و در قبال آن، کم توجهی دولت به این صنعت را ناامید کننده خواندند.
ایشان اظهار داشتند در شرایطی که اقتصاد در رکود است و تولید زمین گیر شده و فضای کسب و کار به نفع تولید نیست، دولت تمام تمرکز خود را به کاهش تورم و حل مسائل هسته ای گذاشته است و در این میان بانک ها نیز نه تنها نقش حمایتی ندارند که متأسفانه باری بر تولید کننده می افزاید در چنین شرایطی طرح بورس تون ماهیان موجب کندی عملکرد صنعت ماهی خواهد شد. ایشان همچنین به مشخص نبودن جایگاه ماهیان وارداتی در بورس اشاره نمودند.


جناب آقای ادوای:
راه اندازی بورس تون ماهیان نه تنها به حذف دلال ها نمی انجامد بلکه همانطور که در مورد آهن و پتروشیمی شاهد هستیم دلال های بزرگتری وارد خواهند شد. جناب ادوای با اشاره به اجباری بودن طرح بیان داشتند اتفاقات ناگواری برای صنعت خواهد افتاد تولیدکننده تمام هم و غمش این است که هزینه کم شود تا قیمت نهایی کاسته شده بلکه به اندک حاشیه سودی دست یابد. حال با ایجاد بورس این صنعت است که بیش از پیش متضرر خواهد شد. ایشان همچنین به نحوه ی قیمت گذاری برای درصد کمی از صید داخلی اشاره نمودند و مطرح کردند آیا بخش وارداتی نیز به بورس راه خواهد یافت؟

جناب آقای بنی هاشمی: 

به نظر می رسد طرح بورس تون ماهیان از پختگی لازم برخوردار نیست. ما به مشکلات صنعت خودمان خو کرده ایم و مشکلات را هرچند سخت حل می کنیم. اما اگر این سازوکار از شرکت خارج شود و به دست دولت بیفتد به نظر کار سخت خواهد شد و مدیریت بحران از دستمان خارج می گردد.




جناب آقای احمدی: 

در شرایط کنونی فضای کسب و کار بدتر شده و سیستم بانکی نیز هیچ منابعی برای کمک به صنعت اختصاص نداده است و ما حتی در زمینه ی LC نیز مشکل داریم و متأسفانه سیستم بانکی بدهی یک شرکت را به کل مجموعه ی هلدینگ تسری می دهد. مجموعه ی این عوامل رکود بی سابقه ای را در کشور رقم زده است. حال ورود به بحث بورس تون ماهیان می تواند مشکل بزرگی به مشکلات پیشین بیفزاید.


جناب آقای یوسفی:
تجربه نشان داده است که هر جا کار ما با دولت گره خورده، توأم با کندی، مشکل و دردسر بوده است. ارتباطات فعلی تولید کنندگان، واسطه ها و صیادان در نتیجه ی سال ها کار و درک مشترک و متقابل صورت پذیرفته و شرایط فعلی مورد پذیرش همه است. حال اگر قرار باشد این سازوکار را بر هم بزنیم همه متضرر خواهند شد. تجربه بورس در تالار اصلی از جمله آهن و پتروشیمی ناموفق بوده است. حال در تالار فرعی که قرار است تون ماهیان عرضه شوند امیدی به موفقیت آن وجود ندارد. ایشان در یک جمله بیانشان را خلاصه کرده و فرمودند بیاییم به رفع مشکلات بپردازیم نه، طرح صورت مسئله ای دیگر.


جناب آقایان لطفی و ذفرقندی:
ایشان به غیر کارشناسانه بودن طرح پرداخته و بیان کردند بحث افزایش تعرفه برای صنعت، نگران کننده است و به ابهامات در خصوص چگونگی تضمین کیفیت ماهی اشاره داشتند.


جناب آقای هوشیار:

جناب آقای مهندس هوشیار ضمن تشکر از نظرخواهی بخش دولتی در خصوص این طرح به شرح دیدگاه خود پرداختند و عنوان کردند: آیا شالوده و اساس بورس حمایت از صنعتگر است یا صیاد یا دولت؟ اگر حمایت از صنعتگر است باید سازوکار سنتی را به شکل امروزی اجرا کرد. همچنین این کالا فصلی بوده ... نحوه¬ی عملکرد این بورس در سایر فصل ها به چه صورت خواهد بود. ایشان همچنین به مشارکت و نشست های بیشتر در رفع ابهامات این طرح اشاره داشتند.




پس از بیانات نمایندگان بخش خصوصی، جناب آقای مهندس براری از اتاق بازرگانی سخنان خود را به عنوان نماینده تشکل ها ایراد نمودند:

ایشان با ابراز خرسندی از عنایت و توجه دولت قبل از فاز اجرایی طرح عنوان کردند طبق ماده 2 و 3 قانون بهبود فضای کسب و کار، باید تعاملی بین دولت و بخش خصوصی صورت گیرد و قبل از آن که امری را به مرحله اجرا برساند باید نظر تشکل های مربوطه را استعلام کند.

ایشان از فعالان صنعتگر که دغدغه های ملی نه سود محور داشتند و منافع ملی را منافع خود دانستند قدردانی کرده و اظهار داشتند ما از ادبیات پسا تحریم صحبت می کنیم اما فشارها بر دولت زیاد بوده و باید کمی محتاطانه و با انصاف بیشتری به شرح دیدگاه خود بپردازید.
ایشان خود را از صنعت جدا ندانسته و فرمودند ما مدافع تشکل های فعال همچون سندیکای صنایع کنسرو آبزیان هستیم و مشکلات شما را با گوش جان می شنویم و نظرات شما را در تصمیم گیری نهایی لحاظ خواهیم کرد.

در انتها جناب آقای دکتر گلشاهی در پاسخ به نظرات دوستان در بخش خصوصی فرمودند:
جلسات بیشتری برای شفاف سازی و رفع ابهام نیاز است تا ذهنیت بیشتری نسبت به این طرح داشته باشید . اما به طور کل عرض می کنم بورس قرار نیست تمام مشکلات صنعت کنسرو آبزیان را برطرف کند.
بورس محل مبادله کالاست یک مرکزیت برای معامله با تضمین سلامت از کالای خریداری شده. بورس از عوامل و سازو کار ها استفاده می کند تا با روش جدیدی منافع خریدار و فروشنده را تأمین کند.
بورس در ارتباط با آن دسته از کالا که تکلیفش مشخص نیست تصمیم می گیرد و نگاه کلی به تمام کالاها ندارد و نیاز به اعلان موجودیت همه ی بخش های خصوصی در بورس نیست. بخش خصوصی بورس، سازوکاری مهیا می کند تا کالای مجاز از غیر مجاز و با کیفیت از بی کیفیت مشخص شود.
بورس، نظم و نظام بخش خصوصی را از بین نمی برد و اگر دستورالعمل ها و معیارها را خودتان مشخص کنید دیگر چه جای نگرانی می تواند باشد؟ دولت می خواهد صنف و بخش خصوصی در قابلیت و شناسایی کالاها با بورس مشارکت کند و این امر در دست صنف باشد نه دولت ، چراکه نگاه شما تخصصی تر و موشکافانه تر خواهد بود.
ایشان اظهار داشتند همه چیز در سایه مشارکت و هم فکری حل خواهد شد. همچنین از تسهیلات و اعتباراتی که برای این طرح اختصاص یافته خبر دادند و در نهایت مقرر شد در جلسات آتی مباحث بیشتری در خصوص این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

جستجو

تبلیغات