کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران

سخن بی پرده


در خبرها خواندیم که مجمع تشخص مصلحت نظام، طی مصوبه ای نظر مجلس را در مورد واگذاری امر نظارت بر غذا به سازمان ملی استاندارد، تایید نموده و گویا قرار است تمامی امور مربوط به نظارت بر غذا از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد محول گردد....


 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

فعالیت های سندیکا


اولین جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون تعیین قیمت مصرف کننده و فروش محصولات کنسرو ماهی در سال 97 و موضوع تجدید نظر استاندارد 2870

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

یادداشت


مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی

اسید آمینه هیستیدین که مقدار قابل توجهی از آن در ماهی تون وجود دارد، تحت تاثیر آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز به عامل آلرژی زایی به نام هیستامین تبدیل می شود...

 ادامه مطلب 

 آرشیو مطالب 

گزارش جلسه  کانون انجمن های صنایع غذایی در خصوص مبحث نشانگر های رنگی


تهران، محل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

نشست مذکور با حضور افراد زیر برگزار گردید:
  • آقای مهندس علوی فرد: رئیس کمیته فنی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
  • آقای مسعود بختیاری : نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، مسئول کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور
  • آقای مهندس میر رضوی: دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران
  • سرکار خانم مهندس اوصیا: مسئول کمیته فنی کنسرو غیر گوشتی
  • سرکار خانم مهندس خداداد: دبیرکمیته فنی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
  • سرکار خانم مهندس سجادیان: مسئول فنی گروه مواد غذایی مهرام
  • سرکار خانم مهندس دهخدا: مسئول فنی گروه مواد غذایی زرین دشت سفره
  • سرکار خانم مهندس نظری: مسئول دبیرخانه کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور

سرکار خانم اوصیا:
در ابتدای جلسه خانم اوصیا از اینکه به کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور در خصوص این طرح به هنگام اطلاع رسانی نشده است گلایه کرده و با اشاره به جلسات پی درپی با بخش های دولتی در ارتباط با تعدیل ضوابط نشانگر های رنگی بیان داشتند، این طرح برای صنعت کنسرو بسیار نگران کننده است چرا که محصولات کنسروی ذات شیرین، شور یا چرب دارد. اگر به طور مثال درصدی از نمک را از شوریجات و شکر را از مربا، بگیریم، بازار پسندی محصول از بین می رود.


ایشان در طی بحث به کاهش تولید کنسرو در کشور اشاره کرده و فرمودند این رکود به علت گرانی مواد اولیه می باشد حال با درج نشانگرهای رنگی روی محصول به طور واضح به مصرف کنندگان می گوییم این محصولات مضر هستند و باید از مصرف آنها اجتناب کرد. در حالی که محصولاتی مانند کنسرو ماهی بدون هیچ نگهدارنده ای تولید شده وفاقد هرگونه افزودنی می باشد. ایشان در ادامه با اشاره به صنعت رب گوجه فرنگی بیان کردند ذات گوجه فرنگی دارای مقداری نمک طبیعی است. حتی در صورتی که نمک به آن اضافه نشود نشانگر نمک این محصول سبز نخواهد شد در مورد صنعت کنسرو ماهی نیز ماهی هایی که به صورت brine وارد کشور می شوند دارای نمک بوده و عملا تولیدکننده از نمک برای کنسرو استفاده نخواهد کرد اما تولیدکننده با قرمز بودن نشانگر روی محصولش مواجه خواهد شد. ایشان در انتها ابراز امیدواری کردند با توجه به ارائه دلایل منطقی کمیته فنی کنسرو آبزیان و پیگیری های سندیکا مشکل این قسمت در خصوص نشانگرها برطرف گردد.


جناب آقای میررضوی: 

ایشان با پر اهمیت خواندن صنعت کنسرو الاخصوص کنسرو ماهی تون و با اشاره به ویژگی های سلامتی بخش این محصول غذایی برای اقشار مختلف جامعه، اجرای طرح نشانگرهای رنگی را نیاز به تامل و بازبینی بیشتر دانستند.




جناب آقای علوی فرد:

در طول جلسه، جناب مهندس علوی فرد به شنیدن ایرادات و بیانات مسئولین کمیته های فنی کنسرو و همچنین نمایندگان بخش خصوصی در مورد طرح نشانگرهای رنگی پرداختند و این نشست را فرصتی برای بیان مشکلات طرح و ارائه راه حل مناسب در تعدیل برخی ضوابط در مورد کنسرو ماهی تون شمردند و ابراز امیدواری کردند با دلایل منطقی و محکمه پسند بتوانیم شاهد تغییر در محدوده ی اعلام شده برای درصد نمک و روغن در کنسرو ماهی تون باشیم. 



 سرکار خانم خداداد:

خانم مهندس خداداد در ابتدای بیانات خود از نشست اخیر در همدان که با حضور معاونت های غذا و داروی استان های کشور برگزار گردید، گزارش مختصری بیان نمودند. ایشان با نگرشی تخصصی، به جانب داری از صنعت کنسرو ماهی، به عنوان غذای سالم پرداخته و در جهت تعدیل ضوابط، از مدعوین خواستند تا نظرات خود را در ارتباط با این مبحث بیان کنند.

جناب آقای بختیاری: 

آقای بختیاری با مثبت خواندن جلسات برگزارشده و مکاتبات انجام گرفته با سازمان های مختلف در ارتباط با تغییرات، در نحوه عملیاتی شدن طرح نشانگرهای رنگی اظهار امیدواری کردند. و بیان داشتند، صنعت کنسرو ماهی به یاری بخش دولتی و تعدیل در تصمیمات اخذ شده بیش از پیش به رونق این کشور کمک خواهد کرد.


ایشان خاطر نشان کردند ما باید با همفکری و با استفاده از نیروی متخصص در زمینه صنایع غذایی به طراحی و سپس بومی سازی پروژه ها بپردازیم چرا که تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسانه ی طرح، خسارت جبران ناپذیری را در برخواهد داشت و ضربه مهلکی به پیکر بی جان صنعت وارد می کند.


آقای مسعود بختیاری با معرفی یکی از دپارتمان های کمیته فنی کنسرو آبزیان با نام دپارتمان فرهنگ ترویج مصرف آبزیان، اعلام داشتند به پشتوانه سندیکا و همکاری بخش دولتی تمام تلاشمان را در جهت این سیاست عظیم که همواره مصرف آبزیان در کشور است به منصه ظهور می رسانیم.

ایشان دغدغه وزارت بهداشت را دغدغه همه ی بخش های خصوصی دانسته و فرمودند بیماری های قلبی عروقی از معضلات کشور است اما حضور برخی نگهدارنده ها و افزودنی ها در برخی محصولات ضربه ی بدتری به سلامتی جامعه خواهد زد. حال آن که درج این نشانگر قرمز روی کنسرو ماهی که فاقد هرگونه نگهدارنده است، می تواند با سیاست سلامتی بخش جامعه مغایرت داشته باشد.
خانم اوصیا ضمن تأیید سخنان جناب بختیاری فرمودند در غیر کارشناسانه بودن طرح شک نیست چرا که محصول پرچرب و محصول رژیمی با درصد روغن کمتر هر دو با چراغ قرمز به مردم شناسانده می شود و هیچ تفاوتی بین این دو محصول نمی باشد و افزودند اجرایی شدن این طرح ترس از تقلب در این صنعت را در بر خواهد داشت. به طور مثال تولید کننده برای سبز شدن این چراغ روی محصول خود با افزودن آسپارتام به جای شکر، بهره ناصحیح می برد و این با اصول صنایع غذایی مغایرت دارد.


سرکار خانم سجادیان:
ایشان با تقاضای بازبینی استانداردهای مربوطه و تدوین مجدد برخی از این استانداردها با طرح یک پیشنهاد به جناب میررضوی در خصوص پیگیری های هفتگی مشکلات صنعت کنسرو از طریق سندیکا صحبت خود را به پایان رساندند.

سرکار خانم دهخدا:
ضمن نگرانی از اجرای این طرح توسط برخی از هم صنفی ها اعلام داشتند این طرح، تولید کننده را متحمل هزینه بسیار کرده است. چرا که قوطی های انبار شده و آماده برای تولید، مجددا باید اصلاح شوند و این به معنی صرف وقت و انرژی می باشد.

سرکار خانم نظری:
ایشان رنگ های مجاز خوراکی، نگهدارنده ها و طعم دهنده ها را بیشتر از حضور نمک، شکر و روغن تهدید جدی برای سلامت مصرف کننده خواندند و اجرای طرح نشانگرهای رنگی را فقط تنها با شرط تغییر در عنوان پارامترهای این طرح مثبت ارزیابی کردند. 


در انتهای جلسه جناب بختیاری حضور فعال تشکل هایی چون سندیکا و کمیته های مختلف فنی و کانون را یاری کننده بخش دولتی در تصمیم گیری های مهم صنعت دانستند. ایشان بیان داشتند: مکاتبه ای از طریق کمیته فنی کنسرو آبزیان در امر تعدیل ضوابط نشانگرها به سندیکا ارسال می گردد تا با بازبینی مجدد طرح، توسط متخصصان و صاحب نظران در بخش دولتی، شاهد اتفاقات خوب در رونق صنعت کنسرو آبزیان باشیم.

جستجو

تبلیغات